Κυριακή 26 Απριλίου 2009

Θωρακίζεται το ιδιωτικό απόρρητο στο Internet

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Την αναθεώρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου στο Internet δρομολογεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να καλύψει τα κενά που υπάρχουν αναφορικά με τη χρήση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης και της online παρακολούθησης των χρηστών για στοχευμένες διαφημίσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν κάλεσε τη Μεγάλη Βρετανία να συμμορφωθεί με την κοινοτική οδηγία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και να αναθεωρήσει την εθνική νομοθεσία της σε αυτή την κατεύθυνση, απειλώντας τη χώρα ακόμη και με προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Αφορμή για την αυστηρή στάση που υιοθέτησε η Κομισιόν σε αυτό το επίπεδο στάθηκε η χρήση της τεχνολογίας στοχευμένων διαφημίσεων Phorm από την British Telecom, μέσω της οποίας η εταιρεία παρακολουθούσε την online συμπεριφορά των χρηστών του Internet χωρίς να έχει λάβει την συγκατάθεσή τους, προκειμένου να τους προβάλλει διαφημίσεις που να ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντά τους.

Το Phorm δοκιμάστηκε από την British Telecom την περίοδο 2006-2007 και η αποκάλυψη του «πειράματος» είχε ως αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δεχτεί χιλιάδες καταγγελίες από τους χρήστες της εταιρείας οι οποίοι δήλωναν ότι η καταγραφή των online δραστηριοτήτων τους για διαφημιστικούς σκοπούς έγινε εν αγνοία τους.

Η νομοθεσία
Όπως ανακοίνωσε η αρμόδια επίτροπος για την Κοινωνία της Πληροφορίας, Βίβιαν Ρέντινγκ, η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ξεκάθαρη σε αυτή την κατεύθυνση: «Τα προσωπικά δεδομένα κάθε ατόμου μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο με τη συγκατάθεσή του».

Η κ. Ρέντινγκ απέφυγε να ταχθεί κατά της ολοένα και πιο διαδεδομένης πρακτικής της στοχευμένης διαφήμισης στο Internet, αποσαφηνίζοντας ότι «Μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές, αρκεί να λειτουργεί σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε.».

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο μήνα η Google έθεσε σε εφαρμογή μία αντίστοιχη υπηρεσία στοχευμένης διαφήμισης, χώρο στον οποίο δραστηριοποιούνται ήδη και άλλοι μεγάλοι παίχτες της διαδικτυακής αγοράς, δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν στο προφίλ που έχει δημιουργηθεί για λογαριασμό τους, ακόμη και να διαγράφουν στοιχεία που δεν επιθυμούν να φαίνονται σε αυτό.

Παράλληλα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η online παρακολούθηση δεν θα αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που αφορούν θρησκευτικές πεποιθήσεις, σεξουαλικό προσανατολισμό, θέματα υγείας, κ.λπ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το «ενδιαφέρον» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα προσωπικά δεδομένα έρχεται εν μέρει σε αντίθεση με την οδηγία που ξεκίνησε να ισχύει πρόσφατα, σύμφωνα με την οποία οι πάροχοι υπηρεσιών Internet στις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε. είναι υποχρεωμένοι να κρατούν αρχεία με τα e-mail και τα site που επισκέπτονται οι συνδρομητές τους για ένα χρόνο για λόγους ασφαλείας.

Η παρέμβαση της Κομισιόν έγινε πάντως αποδεκτή με ικανοποίηση από τις οργανώσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ενώ μία πιθανή προσφυγή κατά της Μεγάλης Βρετανίας ενδέχεται να οδηγήσει και σε ανάλογες παρεμβάσεις και στις υπόλοιπες χώρες-μέλη.

ΠΗΓΗ:ΗΜΕΡΗΣΙΑΟΝLINE

Δεν υπάρχουν σχόλια: