Κυριακή, 9 Μαΐου 2010

Μετά το chat αρχίζει το... gaming

Εν έτει 2010, στην ψηφιακή επικράτεια του Παγκόσμιου Ιστού ό,τι είναι «κοινωνικό» (social) είναι και δημοφιλές. Για του λόγου το αληθές, αρκεί μια ματιά όχι μόνο στην τελευταία «απογραφή» του Facebook (με περισσότερους από 400 εκατ. χρήστες, εάν ήταν χώρα, θα ήταν η τρίτη πολυπληθέστερη στον κόσμο) αλλά και στα στατιστικά στοιχεία των «κοινωνικών παιχνιδιών» που πλέον έχουν ενσωματωθεί σε αυτό ως εφαρμογές.
Ο λόγος για τα επονομαζόμενα social games, μια κατηγορία απλών (έως απλοϊκών) casual παιχνιδιών, τα οποία «τρέχουν» μέσω browser σε περιβάλλοντα κοινωνικής δικτύωσης (όπως αυτό του φατσοβιβλίου και του MySpace) και επιτρέπουν στους χρήστες να δοκιμάζουν την τύχη τους σε ρόλο αγρότη (FarmVille, FarmTown), μαφιόζου (MafiaWars, Mobsters), χαρτοπαίχτη (Texas Hold'Em Poker), ζωόφιλου (FishVille, Pet Society), κυνηγού θησαυρών (Treasure Madness) και εστιάτορα (Restaurant City, Cafe World), μεταξύ πολλών άλλων.
Σύμφωνα με τον ιστοχώρο Mashable, συνολικά περίπου εκατό εκατομμύρια κυβερνοναύτες έχουν υποκύψει στον πειρασμό των κοινωνικών παιχνιδιών, τα έσοδα των οποίων υπολογίζεται πως το 2010 θα ξεπεράσουν το ένα δισ. δολ. (μέχρι το 2012 λέγεται πως μόνο στις ΗΠΑ θα έχουν εκτοξευθεί σε δύο δισ. δολ.).
Τη μεγαλύτερη (με διαφορά) επιτυχία στον χώρο του social gaming έχει γνωρίσει το FarmVille (www.farmville.com), ένα παιχνίδι το οποίο επιτρέπει στον καθένα να αποκτήσει το δικό του εικονικό χωράφι το οποίο εν συνεχεία καλείται να φροντίζει (να οργώνει, να σπέρνει, να θερίζει, να «εμπλουτίζει» με ζώα κ.ά.).
Eικονικές φάρμεςΕνδεικτικά, μόνο τον Απρίλη του 2010, σχεδόν 83 εκατ. χρήστες του Facebook «λέρωσαν» τα χέρια τους στις ψηφιακές φάρμες (συγκριτικά, τον Δεκέμβριο και τον Οκτώβριο του 2009 ήταν 70 εκατ. και 60 εκατ. αντίστοιχα) ενώ από τους περίπου 200 εκατ. κυβερνοναύτες που μπαίνουν στο Φατσοβιβλίο ημερησίως, το 15% φέρεται να παίζει FarmVille. Σημειωτέον πως οι εικονικοί αγρότες μπορούν να συνεργάζονται μεταξύ τους καθώς να ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο, ενώ, προκειμένου να εξελιχθεί κανείς ως καλλιεργητής, αγοράζει (με εικονικά αλλά και κανονικά χρήματα) υλικό εξοπλισμό (εργαλεία, σπόρους, ζώα κ.ά.).
Περισσότερο βίαιο αλλά εντυπωσιακά δημοφιλές, το πολυχρηστικό (multi-player) παιχνίδι MafiaWars (www.mafiawars.com) κάνει στους κυβερνοναύτες «μια προσφορά που δεν μπορούν να αρνηθούν». Συγκεκριμένα, τους δίνει τη δυνατότητα να μεταμορφώνονται σε... νονούς της νύχτας με ό,τι συνεπάγεται αυτό (μπόλικη αιματοχυσία κ.ά.). Χαρακτηριστικά, περισσότερα από 25 εκατ. μέλη της Facebook κοινότητας δοκίμασαν την τύχη τους στον εν λόγω ψηφιακό «υπόκοσμο» μόνο τον περασμένο Απρίλιο. Να σημειωθεί πως το MafiaWars (κάτοχος βραβείου Webby στην κατηγορία games το 2009) προσφέρει τις «υπηρεσίες» του και ως εφαρμογή στα MySpace και iPhone.
100 εκατ. χρήστες έχουν υποκύψει στον πειρασμό των κοινωνικών παιχνιδιών, τα έσοδα των οποίων υπολογίζεται πως το 2010 θα ξεπεράσουν το ένα δισ. δολ.
Οι εταιρείες με τα δημοφιλέστερα κοινωνικά παιχνίδια
Οι εταιρείες που κυριαρχούν επί του παρόντος στον χώρο του social gaming είναι τρεις: η Zynga, η Playfish και η Playdom. Η Zynga έχει δημιουργήσει τα επτά από τα 15 δημοφιλέστερα social games στο Facebook για τον μήνα Απρίλιο (FarmVille κ.ά.). Η Playfish ελέγχει ένα μεγάλο μερίδιο με τα Pet Society (www.facebook.com/petsociety) και Restaurant City (www.facebook.com/restaura ntcity) ενώ η Playdom ξεχωρίζει με το Mobsters.
Οι πιο φανατικοί παίκτες είναι γυναίκες!
Σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς, ο μέσος social gamer δεν είναι ούτε έφηβος ούτε άνδρας αλλά γυναίκα και μάλιστα 43 ετών. Αυτό είναι το πόρισμα δημοσκόπησης που έγινε για λογαριασμό της εταιρείας PopCap Games σε δείγμα 1.202 ατόμων στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο Γενάρη.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη σφυγμομέτρηση, το 56,5% του συνόλου των social gamers είναι γένους θηλυκού, ενώ ακόμη και οι πιο φανατικοί των κοινωνικών παιχνιδιών είναι στην πλειονότητά τους γυναίκες. Σημειωτέον πως οι περισσότεροι (57%) από τους ερωτηθέντες πρωτοέμαθαν για τα εν λόγω παιχνίδια από κάποιον φίλο, ενώ το 32% αυτών έχει ξοδέψει, πέρα από χρόνο, και πραγματικό, ζεστό χρήμα στο social gaming.
Οσο για τη μέση ηλικία των παιχτών, αυτή ξεπερνά τα 40. Το Facebook ξεχωρίζει ως ο απόλυτος παιχνιδο-προορισμός καθώς εκεί καταφεύγει το 83% των social gamers (ακολουθεί το MySpace με 24% και το Bebo με 7%) ενώ μια μέση παιχνιδο-συνεδρία (gaming session) φέρεται να διαρκεί πάνω από μισή ώρα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ  
gskafidas@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: