Πολλές χρηστικές λειτουργίες με στόχο τη διευκόλυνση των εργασιών του χρήστη θα είναι το χαρακτηριστικό των νέων browser για υπολογιστές που θα κυκλοφορήσουν σύντομα
Επιμέλεια: Παναγιώτης Αθανάσαινας
patha@kathimerini.gr
Τον Ιούνιο, έπειτα από τρία χρόνια ανάπτυξης και έξι μήνες δοκιμών, η Mozilla θα δώσει πλέον στη διάθεση των χρηστών τον νέο Firefox 3.0, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου είναι η ιδιαίτερη φιλοσοφία σχετικά με την οργάνωση και την εύρεση των ιστοσελίδων που οι χρήστες επισκέπτονται τακτικά.
Ταυτόχρονα, η Microsoft, κυκλοφόρησε πρόσφατα την πρώτη δοκιμαστική έκδοση του νέου Internet Explorer, ο οποίος χρησιμοποιείται από περίπου 75% των χρηστών, σύμφωνα με εταιρεία που παρακολουθεί το μερίδιο αγορά διαφόρων εκδόσεων λογισμικού. Η ολοκληρωμένη έκδοση του Internet Explorer 8 θα κυκλοφορήσει κατά πάσα πιθανότητα μέχρι το τέλος του έτους και αναμένεται να διαθέτει πολλές επιπλέον λειτουργίες.
Αλλά και η Apple, που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσε τον Safari αποκλειστικά για τα δικά της μηχανήματα, έχει ξεκινήσει την προώθηση του browser για το λειτουργικό σύστημα της Microsoft.
"Ο τυπικός browser των σημερινών χρηστών δεν διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τους αντίστοιχους που χρησιμοποιούσαν οι χρήστες πριν από δέκα χρόνια», αναφέρει ο Λάρι Τσενγκ, συνεργάτης της Fidelity Ventures, μιας από τις εταιρείες που πρωταγωνίστησαν στην ανάπτυξη των browser όταν ξεκίνησε η διείσδυση του Ίντερνετ. «Ο δεύτερος πόλεμος των browser δεν θα στηριχτεί στις μονοπωλιακές δυνάμεις αλλά στην καινοτομία του λογισμικού».
Παραδοσιακά, οι browser θεωρούνται οχήματα εξελίξεων της χρήσης του Ίντερνετ. Ωστόσο, μετά την «παρακμή» του Netscape, πέρασαν σχεδόν πέντε χρόνια προτού οι χρήστες δουν τη Microsoft να κυκλοφορεί καινούργια έκδοση για τον δικό της Internet Explorer, εξαιτίας της επικέντρωσης των προσπαθειών της στα προβλήματα ασφαλείας που αντιμετώπιζαν πολλά προγράμματα της εταιρείας, όπως ανέφεραν στελέχη της.
Ο Firefox ταράζει τα λιμνάζοντα ύδατα
Το 2003, η America Online ίδρυσε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Mozilla Foundation, ο οποίος παρείχε σε όποιον επιθυμούσε ένα νέο browser, τον Firefox. Πολύ γρήγορα, ο Firefox αποτέλεσε πόλο έλξης χιλιάδων προγραμματιστών που σχεδίασαν νέες λειτουργίες στον ανοιχτό του κώδικα, μερικές από τις οποίες θεωρήθηκαν πραγματικά επαναστατικές, όπως η δυνατότητα του χρήστη να μην επιτρέπει την εμφάνιση αναδυόμενων παραθύρων.
Μερίδια αγοράς
Internet Explorer: 74,83%
Firefox: 17,76%
Safari: 5,81%
Opera: 0,69%
Netscape: 0,56%
Mozilla: 0,16%
Άλλο: 0,21%
Πηγή: Net Applications
Σήμερα, ο Firefox χρησιμοποιείται από 170 εκατομμύρια χρήστες, που αντιστοιχεί σε 18% μερίδιο αγοράς, σύμφωνα με τη Net Applications. Αν και φαίνεται μικρό, το ποσοστό θεωρείται εντυπωσιακό δεδομένου ότι ο χρήστης πρέπει να εγκαταστήσει ο ίδιος τον browser στον υπολογιστή του, σε αντίθεση με τον Internet Explorer που περιλαμβάνεται σε κάθε καινούργιο υπολογιστή με λειτουργικό σύστημα Windows.
Όπως πολλοί αναλυτές αναφέρουν, ο Firefox είναι υπεύθυνος για την ενίσχυση της αγοράς υψηλής τεχνολογίας αλλά και της στρατηγικής σημασίας του browser. Το 2004, η Google έκλεισε συμφωνία με τη Mozilla, σύμφωνα με την οποία ενσωματώθηκε στον Firefox ένα πεδίο αναζήτησης της Google σε μια γωνία του Browser. Μόνο αυτή η κίνηση απέφερε για την εταιρεία 65 εκατομμύρια δολάρια από την επισκεψιμότητα που προκάλεσε στη μηχανή αναζήτησης της Google.
Ιδιαίτερη σημασία στο ρόλο που θα παίξουν οι browser στο άμεσο μέλλον, αποδίδεται στη νέα φιλοσοφία που θέλει όλο και περισσότερες εφαρμογές, όπως προγράμματα αλληλογραφίας και επεξεργαστές κειμένου να «μετακομίζουν» στο Ίντερνετ. Δεν είναι λίγοι μάλιστα εκείνοι που θεωρούν ότι σε λίγα χρόνια το μόνο που θα περιέχει ένας καινούργιος ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι ένας browser.
Ταχύτεροι και πιο αποτελεσματικοί
Εκτός από την αυξημένη ταχύτητα επεξεργασίας και εμφάνισης δεδομένων και ιστοσελίδων, που λίγο πολύ θεωρείται δεδομένο σε μια νέα έκδοση browser, ο νέος Firefox 3.0 θα είναι και πιο «έξυπνος», χρησιμοποιώντας το ιστορικό πλοήγησης του χρήστη με ένα πρωτότυπο τρόπο, σύμφωνα με τον οποίο δεν θα είναι απαραίτητο να θυμάται την ακριβή διεύθυνση, αλλά το περιεχόμενο της. Πληκτρολογώντας για παράδειγμα τη λέξη «ποδόσφαιρο» στο πεδίο διεύθυνσης, ο browser θα εμφανίζει τις σχετικές με ποδόσφαιρο ιστοσελίδες που έχει επισκεφτεί ο χρήστης το τελευταίο τρίμηνο.
Ο Internet Explorer 8 από την άλλη, υπόσχεται τις δικές του ξεχωριστές λειτουργίες. Μία από τις σημαντικότερες και, ομολογουμένως, πιο εντυπωσιακές, είναι το εργαλείο Web Slices. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να «αποθηκεύει» το μέρος μόνο μιας ιστοσελίδας που τον ενδιαφέρει, το οποίο θα κρατάει σε ξεχωριστό παράθυρο. Με τον τρόπο θα είναι δυνατή η παρακολούθηση της εξέλιξης μιας διαδικτυακής δημοπρασίας ή ενός αγώνα χωρίς την προβολή της υπόλοιπης ιστοσελίδας.
Δυναμικά στο παιχνίδι και η Apple
Mozilla και Microsoft δεν παρακολουθούν μόνο τις κινήσεις του άμεσου ανταγωνιστή τους, αλλά και της Apple, της οποίας ο Safari browser έχει φανατικό κοινό και χρήστες. Εξάλλου, τον Μάρτιο, η εταιρεία ξεκίνησε τη διάθεση του browser με το λογισμικό ενημερώσεων των iTunes, δημιουργώντας έτσι ένα ακόμη κανάλι διάθεσης του Safari στους χρήστες των Windows.
Ο Σον Χάρντλιν, διευθύνων σύμβουλος της Flock, εταιρείας που αναπτύσσει ένα browser ειδικά για όσους θέλουν να μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο, ανέφερε ότι οι καταναλωτές είναι οι μόνοι σίγουροι νικητές από τη μάχη των browser. «Οι περισσότερες επιλογές στην αγορά γίνονται η κινητήρια δύναμή της, για πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό».
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από New York Times
Επιμέλεια: Παναγιώτης Αθανάσαινας
patha@kathimerini.gr
Τον Ιούνιο, έπειτα από τρία χρόνια ανάπτυξης και έξι μήνες δοκιμών, η Mozilla θα δώσει πλέον στη διάθεση των χρηστών τον νέο Firefox 3.0, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου είναι η ιδιαίτερη φιλοσοφία σχετικά με την οργάνωση και την εύρεση των ιστοσελίδων που οι χρήστες επισκέπτονται τακτικά.
Ταυτόχρονα, η Microsoft, κυκλοφόρησε πρόσφατα την πρώτη δοκιμαστική έκδοση του νέου Internet Explorer, ο οποίος χρησιμοποιείται από περίπου 75% των χρηστών, σύμφωνα με εταιρεία που παρακολουθεί το μερίδιο αγορά διαφόρων εκδόσεων λογισμικού. Η ολοκληρωμένη έκδοση του Internet Explorer 8 θα κυκλοφορήσει κατά πάσα πιθανότητα μέχρι το τέλος του έτους και αναμένεται να διαθέτει πολλές επιπλέον λειτουργίες.
Αλλά και η Apple, που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσε τον Safari αποκλειστικά για τα δικά της μηχανήματα, έχει ξεκινήσει την προώθηση του browser για το λειτουργικό σύστημα της Microsoft.
"Ο τυπικός browser των σημερινών χρηστών δεν διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τους αντίστοιχους που χρησιμοποιούσαν οι χρήστες πριν από δέκα χρόνια», αναφέρει ο Λάρι Τσενγκ, συνεργάτης της Fidelity Ventures, μιας από τις εταιρείες που πρωταγωνίστησαν στην ανάπτυξη των browser όταν ξεκίνησε η διείσδυση του Ίντερνετ. «Ο δεύτερος πόλεμος των browser δεν θα στηριχτεί στις μονοπωλιακές δυνάμεις αλλά στην καινοτομία του λογισμικού».
Παραδοσιακά, οι browser θεωρούνται οχήματα εξελίξεων της χρήσης του Ίντερνετ. Ωστόσο, μετά την «παρακμή» του Netscape, πέρασαν σχεδόν πέντε χρόνια προτού οι χρήστες δουν τη Microsoft να κυκλοφορεί καινούργια έκδοση για τον δικό της Internet Explorer, εξαιτίας της επικέντρωσης των προσπαθειών της στα προβλήματα ασφαλείας που αντιμετώπιζαν πολλά προγράμματα της εταιρείας, όπως ανέφεραν στελέχη της.
Ο Firefox ταράζει τα λιμνάζοντα ύδατα
Το 2003, η America Online ίδρυσε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Mozilla Foundation, ο οποίος παρείχε σε όποιον επιθυμούσε ένα νέο browser, τον Firefox. Πολύ γρήγορα, ο Firefox αποτέλεσε πόλο έλξης χιλιάδων προγραμματιστών που σχεδίασαν νέες λειτουργίες στον ανοιχτό του κώδικα, μερικές από τις οποίες θεωρήθηκαν πραγματικά επαναστατικές, όπως η δυνατότητα του χρήστη να μην επιτρέπει την εμφάνιση αναδυόμενων παραθύρων.
Μερίδια αγοράς
Internet Explorer: 74,83%
Firefox: 17,76%
Safari: 5,81%
Opera: 0,69%
Netscape: 0,56%
Mozilla: 0,16%
Άλλο: 0,21%
Πηγή: Net Applications
Σήμερα, ο Firefox χρησιμοποιείται από 170 εκατομμύρια χρήστες, που αντιστοιχεί σε 18% μερίδιο αγοράς, σύμφωνα με τη Net Applications. Αν και φαίνεται μικρό, το ποσοστό θεωρείται εντυπωσιακό δεδομένου ότι ο χρήστης πρέπει να εγκαταστήσει ο ίδιος τον browser στον υπολογιστή του, σε αντίθεση με τον Internet Explorer που περιλαμβάνεται σε κάθε καινούργιο υπολογιστή με λειτουργικό σύστημα Windows.
Όπως πολλοί αναλυτές αναφέρουν, ο Firefox είναι υπεύθυνος για την ενίσχυση της αγοράς υψηλής τεχνολογίας αλλά και της στρατηγικής σημασίας του browser. Το 2004, η Google έκλεισε συμφωνία με τη Mozilla, σύμφωνα με την οποία ενσωματώθηκε στον Firefox ένα πεδίο αναζήτησης της Google σε μια γωνία του Browser. Μόνο αυτή η κίνηση απέφερε για την εταιρεία 65 εκατομμύρια δολάρια από την επισκεψιμότητα που προκάλεσε στη μηχανή αναζήτησης της Google.
Ιδιαίτερη σημασία στο ρόλο που θα παίξουν οι browser στο άμεσο μέλλον, αποδίδεται στη νέα φιλοσοφία που θέλει όλο και περισσότερες εφαρμογές, όπως προγράμματα αλληλογραφίας και επεξεργαστές κειμένου να «μετακομίζουν» στο Ίντερνετ. Δεν είναι λίγοι μάλιστα εκείνοι που θεωρούν ότι σε λίγα χρόνια το μόνο που θα περιέχει ένας καινούργιος ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι ένας browser.
Ταχύτεροι και πιο αποτελεσματικοί
Εκτός από την αυξημένη ταχύτητα επεξεργασίας και εμφάνισης δεδομένων και ιστοσελίδων, που λίγο πολύ θεωρείται δεδομένο σε μια νέα έκδοση browser, ο νέος Firefox 3.0 θα είναι και πιο «έξυπνος», χρησιμοποιώντας το ιστορικό πλοήγησης του χρήστη με ένα πρωτότυπο τρόπο, σύμφωνα με τον οποίο δεν θα είναι απαραίτητο να θυμάται την ακριβή διεύθυνση, αλλά το περιεχόμενο της. Πληκτρολογώντας για παράδειγμα τη λέξη «ποδόσφαιρο» στο πεδίο διεύθυνσης, ο browser θα εμφανίζει τις σχετικές με ποδόσφαιρο ιστοσελίδες που έχει επισκεφτεί ο χρήστης το τελευταίο τρίμηνο.
Ο Internet Explorer 8 από την άλλη, υπόσχεται τις δικές του ξεχωριστές λειτουργίες. Μία από τις σημαντικότερες και, ομολογουμένως, πιο εντυπωσιακές, είναι το εργαλείο Web Slices. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να «αποθηκεύει» το μέρος μόνο μιας ιστοσελίδας που τον ενδιαφέρει, το οποίο θα κρατάει σε ξεχωριστό παράθυρο. Με τον τρόπο θα είναι δυνατή η παρακολούθηση της εξέλιξης μιας διαδικτυακής δημοπρασίας ή ενός αγώνα χωρίς την προβολή της υπόλοιπης ιστοσελίδας.
Δυναμικά στο παιχνίδι και η Apple
Mozilla και Microsoft δεν παρακολουθούν μόνο τις κινήσεις του άμεσου ανταγωνιστή τους, αλλά και της Apple, της οποίας ο Safari browser έχει φανατικό κοινό και χρήστες. Εξάλλου, τον Μάρτιο, η εταιρεία ξεκίνησε τη διάθεση του browser με το λογισμικό ενημερώσεων των iTunes, δημιουργώντας έτσι ένα ακόμη κανάλι διάθεσης του Safari στους χρήστες των Windows.
Ο Σον Χάρντλιν, διευθύνων σύμβουλος της Flock, εταιρείας που αναπτύσσει ένα browser ειδικά για όσους θέλουν να μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο, ανέφερε ότι οι καταναλωτές είναι οι μόνοι σίγουροι νικητές από τη μάχη των browser. «Οι περισσότερες επιλογές στην αγορά γίνονται η κινητήρια δύναμή της, για πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό».
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από New York Times